primer primer .

primer

چگونه با رفتار بي‌احترامي بچه‌ها برخورد كنيم؟

كودكي كه حالا در آستانه نوجواني احساس بزرگ شدن مي‌كند، گاهي با اين رفتارها سعي دارد پدر و مادر را به چالش بكشد و نشان دهد ديگر مطيع نيست. گاهي حتي يادگيري از شبكه همسالان و تعامل با دوستاني كه چارچوب‌هاي رفتاري متفاوتي دارند ممكن است باعث تغيير رفتار فرزندتان و واكنش‌هاي توهين‌آميز او شود. اگر با چنين مشكلي مواجه هستيد:
 
1- سكوت نكنيد و واكنش نشان دهيد: بي‌ادبي و رفتار توهين آميز، تحقير ديگران و دشنام دادن رفتارهايي نيستند كه با بي‌توجهي، آنها را خاموش كنيد. در مقابل بي‌ادبي فرزندتان، واكنش نشان دهيد. بگوييد رفتارش درست نيست و از احساسي كه باعث بروز چنين رفتاري شده از او سؤال كنيد. مثلاً بپرسيد: چرا اين حرفو زدي؟ منظورت اينه كه عصباني هستي؟ يا بگوييد: فكر كنم از چيزي ناراحتي. بهتره به جاي اين طور حرف زدن كه توهين‌آميز هم هست، علت ناراحتيت رو بگي. و بعد از آنكه علت ناراحتي فرزندتان را شنيديد، روش جايگزين و درست ابراز آن را به فرزندتان ياد بدهيد.
 
2- احساس تان را از نحوه برخورد نوجوان با خودتان بروز دهيد: فرزندتان وقتي بداند كه ديگران نسبت به رفتار بد و توهين‌هايش چه احساسي دارند، به احتمال زياد خودش را اصلاح خواهد كرد. مثلاً بگوييد: «وقتي با من اين‌طوري حرف مي‌زني ناراحت مي‌شم.» يا «اين طور حرف زدن يعني بي‌احترامي و بي‌احترامي هر كسي رو ناراحت مي‌كنه.»
 
3- قوانين رفتاري وضع كنيد: قوانيني كه هر كدام از اعضاي خانواده در رفتار و گفتارشان بايد رعايت كنند، بيان كرده و به‌طور دقيق و شفاف مشخص كنيد. مثلاً در خانواده ما استفاده از دشنام و برچسب زدن به ديگران ممنوع است. يا به جاي بد و بيراه گفتن موقع عصبانيت، فقط اجازه داريم از عبارت‌هاي «تو خيلي بي‌ادبي» و «ناراحتم و نمي‌خوام فعلاً باهات حرف بزنم» استفاده كنيم.
 
4- صبور باشيد و مداومت بورزيد: مهم‌ترين كار در تغيير رفتار اشتباه فرزندتان اين است كه صبور باشيد، وقت كافي بگذاريد و با تكرار رفتارهاي درست، رفتار اشتباه فرزندتان را عوض كنيد. در اين هنگام به خودتان مسلط باشيد و سعي كنيد از كوره در نرويد.
 
5- خودتان را اصلاح كنيد: در خانه‌اي كه همه با هم بد حرف مي‌زنند، ديگران را مسخره مي‌كنند يا پشت سر و در مقابل ديگران، تندي مي‌كنند، انتظار رفتار مؤدبانه از بچه‌ها داشتن خنده دار است. قبل از هر كاري خودتان اصول ادب را رعايت كنيد و هر جا از دستتان در رفت، عذرخواهي كرده و رفتار درست را جايگزين كنيد.
 
منبع: iranbanou.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۱:۳۰ توسط:آوا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :